Het is niet te missen. Als je sinds 6 juli nog op straat bent geweest heb je de veranderingen al kunnen zien: meer mensen op straat, veel telefoons en voetgangers die plots stoppen met lopen. Een groot aantal mensen zijn de augmented reality van Pokémon Go ingestapt, en wij van Real Life Gaming vinden dat enorm interessant.
Het concept is natuurlijk niet nieuw. Ingress, Shadows Cities, Geo-caching, allemaal vergelijkbare games die al langere tijd bestaan. Pokemon Go geniet natuurlijk van zijn bekendheid door de nostalgische games en series, maar het ontwerp voegt veel toe aan de populariteit. Zo is de focus niet het overnemen van locaties, wat bij veel GPS games wel zo is, maar het compleet maken van een collectie.
Het compleet maken van de set en de sterkste Pokémon te trainen motiveert de speler tot uniek gedrag. Met scooters langs belangrijke locaties rijden om in game items op te halen, gaan wandelen met alleen het doel om Pokémon te vangen, je dagelijkse route aanpassen omdat die voordeliger zijn voor het spel. Spelers passen hun normale ritmes aan om dit spel te spelen.
Wij, van het Real Life Gaming kantoor, hebben hier ook wel mee geëxperimenteerd. Zo hebben wij in de buurt van ons kantoor een Pokemon Lure neergelegd. Hierdoor komen in het spel meer Pokémon naar die locatie. Dit is ook te zien door andere spelers.
De locatie waar de Lure was geplaatst is niet een heel drukke locatie, het is een parkeerplaats van een oud industrie pand. Toch waren er binnen één uur 15 mensen die met hun telefoon wat verdwaast rondliepen, opzoek naar digitale monsters.
Dit is natuurlijk enorm interessant. Iets wat bedoeld is om Pokémon hier naartoe te lokken, lokt in werkelijkheid spelers hier naartoe. Echter, we zien een ongelofelijk gemiste kans op het moment dat die 15 spelers op die parkeerplaats staan: niets in het spel moedigt diepgaande interactie met andere spelers aan.
Een spel in de echte wereld is juist uniek omdat je omringd wordt door andere mensen. Sociaal contact verbetert de speelervaring en maakt de beleving des te meer memorabel. Natuurlijk zijn er elementen van Pokémon Go die er al wel gebruik maken, maar wij denken dat sociaal contact tussen de spelers veel beter benut kan worden.
Real Life Gaming vindt Pokémon Go een goede ontwikkeling in het augmented reality genre. Iedereen is er mee bezig en de opties voor spel zijn enorm groot. Wij voorspellen dat er binnenkort veel specialisten ontstaan op augmented reality, bedrijven die digitale layers perfect over de echt heen kan leggen. Wanneer dat zo is zal Real Life Gaming ze vanuit de andere kant tegemoet komen om de echte wereld een stukje interessanter te maken.