Op de Up The Game conferentie afgelopen april hebben we de Famous Deaths ervaring kunnen beleven. Deze installatie, gemaakt van een mortuarium vriezen, laat je de laatste momenten van een beroemd individu herleven doodmiddel van geur en geluid. Deze unieke ervaring laat zien hoe krachtig geur is, en hoe onbenut het is in moderne belevingen.
Mijn persoonlijke ervaring met de Famous Deaths was met de dood van President Kennedy. Om in de metalen kist te liggen is erg appart, zeker als al het licht verdwijnt met het dichtslaan van het deurtje. De geuren overvielen mij in de eerste instantie, zeker omdat ik niet wist wat ik moest verwachten. Hoe langer ik er echter in zat, hoe beter ik de verschillende geuren van elkaar kon onderscheiden. Samen met de audio, die als lijdraad functioneert en de geuren in context zet, creëerde dit een uniek verhaal.
Ik was erg aan het wachten op een schrik moment. Het schot, dan de paniek van omstanders. Ik dacht dat angst een heel belangrijk onderdeel zou zijn van de ervaring. Ik werd echter een heel prettige zomerse dag voorgelegd, met veel aangename geuren en geluiden. Het was een feestelijke dag, en toen de schoten kwamen was het ook direct voorbij. Natuurlijk maakte Kennedy de paniek niet mee, hij was immers dood. Dit contrast tussen mijn verwachting en wat ik daadwerkelijk kreeg maakte de ervaring voor mij des te memorabel.