Een prachtige kamer met verborgen techniek
“Wanneer ze wakker is, is Matilda een klein, schattig meisje. Maar wie weet wat er in dat kleine, slimme hoofdje omgaat als ze in slaap valt! Nu zit je gevangen in één van haar onrustige dromen. Elk object in de kamer zal zich op een onverwachte manier gedragen, en proberen je te misleiden. Om de echte wereld weer te zien, moet je de knoop van haar mysterieuze fantasieën ontrafelen, met ongebruikelijke raadsels worstelen, en uiteindelijk een manier zien te vinden om haar weer wakker te maken!”
WakeUp! is Questomatica’s eerste escape room in Nederland. Deze internationale spelontwerpers hebben een groot aantal succesvolle kamers in steden als Berlijn en Kiev, elk met een eigen unieke thema en sfeer. Door de internationale achtergrond wordt deze escaperoom in acht verschillende talen aangeboden. Voornamelijk gefocust op beginnende escape room spelers. WakeUp! is interessant door zijn unieke stijl en vermakelijke uitdagingen.
Op de website staat het verhaal duidelijk aangegeven: in deze escape ervaring betreed je de droom van het jonge meisje Matilda. Dit creatieve kind heeft van haar eigen kamer een doolhof van raadsels en puzzels gemaakt en de deelnemer krijgt de uitdaging om hier uit te ontsnappen.
Bij het betreden van de kamer of het bekijken van het beeldmateriaal op de website, is de unieke stijl direct te zien. Het kleurrijke decor met meubilair van vreemde proporties en ronde vormen, geeft een duidelijk jeugdig en fantasierijk thema aan. Door donkere schaduwen en surrealistische taferelen wordt het absurde aspect van een droom ook goed vorm gegeven. Het is een prachtige kamer.
Toevoegend aan de geliktheid is de manier waarop al de techniek en electronica is verborgen voor de deelnemer. De mechaniek achter de puzzels is compleet onzichtbaar gemaakt, op een paar hangsloten na.
Als een deel van het mechaniek zichtbaar is, zoals in veel kamers het geval is, kan men aan de hand van de werking van een puzzel de oplossing redeneren. Door de absentie van dit soort hints wordt de deelnemer gedwongen om te denken als een kind. In plaats dat je een systeem aan het manipuleren bent, zorgen de uitdagingen ervoor dat je als een kind aan het spelen bent. Dit kan tot erg memorabele, wonderbaarlijke en verassende situaties leiden.
De puzzels zijn goed afgestemd op de doelgroep; gezinnen en beginnende escape room spelers. Fantasie en creativiteit zullen eerder tot de juiste oplossingen leiden dan kennis over escape rooms. Als ervaren escape room speler merkte ik dat de minder ervaren spelers in mijn groep vaak met creatievere oplossingen kwamen dan ikzelf. Zij werden geïnspireerd en geprikkeld door de kamer in plaats van de puzzels. Hierdoor functioneert WakeUp! als een zeer goede introductie aan de escape room wereld.
Conclusie
WakeUp! is een prachtige kamer die beschikt over een zeer goede vormgeving. Ze maken uniek gebruik van techniek en een sterk spelontwerp. Voor de beginnende puzzelaar is dit een gepaste uitdaging en voor ervaren escape room speler is het voornamelijk genieten van de aankleding en scenes die ontstaan.
Makers
WakeUp! is gemaakt door Zina Delyagina en Andrey Dyachenko.