Escape rooms en korting

17 August 2016/
Real Life Gaming

Een aantrekkelijke marketing tactiek voor veel escaperooms is korting. Het kan een aantal gevulde games betekenen op momenten die je normaal niet verkocht zou hebben. Wat helaas minder vaak wordt beseft is dat het op langer termijn voor wat nare complicaties kan zorgen.

Als je een escaperoom, of real life game event verkoopt moet je waarde hechten aan je product. Het opbouwen van deze waarde kost tijd en is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de exclusiviteit en productiewaarde. De belangrijkste factor voor de klant is echter de kwaliteit van de ervaring, waardoor ze deze vaak met elkaar gelijk trekken. De prijs creëert een verwachting bij de klant, dat het product de prijs waard is.

Korting doet op langer termijn af aan deze verwachting. Klanten die al eerder je product hebben gekocht, voor de volle prijs, kunnen zich bedrogen voelen. Ze hebben immers te veel betaald, meer dan dat het kennelijk waard was.

Ook bij mogelijk nieuwe klanten verlies je mogelijk verkoop. In plaats van jouw product te kopen gaan ze wachten tot dat ze de beste deal krijgen. Als er al eens eerder korting is gegeven dan moet dat toch nog eens gebeuren?

Een mooi voorbeeld van korting die verkeert is gegaan zijn de Sultana koekjes. Deze zijn zo vaak in de korting gegaan dat geen enkele winkel ze nog voor de normale prijs wilt kopen. Hiermee hebben ze hun eigen waarde stukgemaakt.

De uitdaging is dat je, bij het stellen van een waarde, je blijft voldoen aan de verwachting die deze waarde creëert. Hierbij moet je de gevoelige balans vinden tussen het leveren van kwaliteit en het managen van de verwachting. Wanneer je, als escaperoom eigenaar of verkoper van een ander product, deze balans goed en eerlijk behoud bouw je vertrouwen op bij je klant. Bedrijven worden groots van dit vertrouwen en het is de drijvend kracht achter merkvorming. Je naam komt namelijk gelijk te staan aan kwaliteit.

In Nederland is het najagen van koopjes haast een sport. Daarom is het aanlokkelijk om als verkoper iemand de beste deal te geven, om even die paar klanten er uit te winnen. De waarde van je product kan er in de langer termijn echter door dalen. Wees dus bewust van de mogelijke consequenties, en val niet ten prooi aan de Sultana-ziekte.