The Heist

by ExitGame

Een welgevulde bank, rijp voor de pluk

The Heist is een escape room gemaakt door ExitGame, op hun nieuwe locatie. Met slim spelontwerp, een intrigerend verhaal en solide techniek weten ze een interessante variant te maken op het break-in genre. Je wordt gemotiveerd om gierig en nieuwsgierig te zijn en te denken als een echte inbreker. De kamer is gemaakt en ontworpen door de eigenaars Erik de Seijn en René van Horssen.

De missie die de spelers wordt gegeven, is op het eerste gezicht eenvoudig: beroof de Portland Bank in opdracht van een harde crimineel, steel de diamanten en ontsnap zonder een spoor achter te laten. Echter, tussen neus en lippen door wordt er ook nog een tweede opdracht gegeven: alles van waarde dat je verder vindt, mag je houden. Door deze opmerking wordt de scope van het verhaal plotseling veel groter. The Heist is geen kwestie van ‘winnen of verliezen’, maar een van ‘winnen, of nog meer winnen’. Het motiveert je om op zoek te gaan naar andere bronnen van rijkdom, klein en groot. Sommige daarvan zijn simpel te vinden, zoals wat rondslingerend muntgeld. Andere zijn alleen te vinden door de oplettendste en sluwste inbrekers, met bedragen die oplopen tot in de miljoenen. Door deze aftakkingen in het verloop van de missie is er altijd wat te doen en wordt slim spel op een tastbare manier beloond. Je verdient geld, de buit wordt groter en je bent rijker als je het onderste uit de kan haalt.

Omdat het spelontwerp je aanmoedigt om op onderzoek uit te gaan, is de kans groot dat je in aanraking komt met het verborgen verhaal van The Heist. Sporen hiervan zijn te vinden door heel de bank, waardoor je flarden van een groter plaatje oppikt. Deze komen soms op heel verrassende, maar altijd logische manieren boven water. De videobeelden van bewakingscamera’s, persoonlijke eigendommen van de medewerkers, alles hint naar de wanpraktijken in de dagelijkse gang van zaken. Het is alsof de bank al voordat je inbrak een plaats delict was en je de situatie met verschillende bevindingen zelf kunt reconstrueren. Dit geeft een extra laag van diepgang, waardoor onderzoek niet alleen beloond wordt met geld, maar ook met verhaal.

Dat onderzoek kan ook nog eens vrij lastig zijn. De techniek in The Heist is indrukwekkend, voornamelijk de software. Het doorspitten van computers, chatten met een corrupte agent en het onklaar maken van beveiliging systemen worden realistische uitdagingen door de techniek. Hierdoor voelen de “puzzels” van de escape room niet aan als puzzels, wat bijdraagt aan de immersie van de beleving. Je moet handelen als een echte inbreker, niet als een puzzelaar in een escape room.

Als laatste is de ook de ligging van de escape room een plus. Veel escape rooms liggen in afgelegen gebieden, terwijl ExitGame in hartje Rotterdam goed bereikbaar is. Hoewel altijd wordt aangeraden eerst te reserveren, zeker als je van ver komt, is spontaan langskomen nu ook een mogelijke optie.

Conclusie:

The Heist is een goed ontworpen escape room met een kwalitatief goede uitvoering. De techniek en het verborgen verhaal creëren samen een prachtige ervaring. Het spelontwerp spoort de speler aan om zich te gedragen als een inbreker, constant zoekend naar een manier om maximaal te profiteren van de situatie. De immersie, het verhaal en uitdagende obstakels maken The Heist tot een topbeleving.

Erik en René hebben met The Heist hun eerste verhalende escape room gemaakt. Wij vinden The Heist een zeer geslaagd resultaat van dit experiment en als het aan ons lag, zouden ze vaker van dit soort kamers mogen maken.