Elements

by Tinker, Vegt & Frabsnap

Mystieke machines in de waterlinie

Elements is een Real Life Game die je door het historisch Fort Pannerden heen leid. Dit monumentale waterlinie fort kreeg een nieuwe identiteit door vier avontuurlijke routes waarin bezoekers het opnemen tegen de elementen. De magische ervaring Elements is er daar één van.
Tinker imagineers ontwierp en produceerde het totale belevingsconcept voor Fort Pannerden. Elements werd in samenwerking met gamedesigners Rosa Frabsnap en Joël Vegt ontwikkeld.

Fort Pannerden bevat een goed bewaard geheim. Door dit geheim zijn een aantal van de wachters van het fort verdwenen. Het is aan de deelnemers om hun werk voort te zetten door de mystieke machines te bedienen in de eindeloze gangen van het fort.
Veel aandacht is besteed aan de machinale werking, zodat je kan ervaren dat jouw handelingen ook daadwerkelijk effect hebben. Gekozen is voor een robuuste, industriële uitstraling, die past bij de authentieke setting. Zowel het verhaal – de strijd tegen de elementen vuur, water, aarde en lucht – als de vormgeving passen bij de historische plek waar je het spel speelt. Deze ‘sense of place’ maakt Elements tot een unieke beleving.

Een van de belangrijkste elementen van het spel is de VR-8, een ‘toolbox’ die je aan het begin van de ervaring krijgt. Deze draagbare kist functioneert als een soort Zwitserszakmes: het activeert alle machines en staat centraal alle puzzels. Uit een speaker is de stem van een verteller te horen. Deze introduceert de wereld van Elements, leid je door de ervaring, geeft af en toe kleurrijk commentaar en ook hints wanneer nodig.
Dit zijn allemaal belangrijke escape room elementen die door deze draagbare kist mobiel worden. Zo kan de beleving zich door het hele fort kan afspelen. Daarnaast is de VR-8 is een goed focuspunt van het narratief, waardoor de rode draad van het verhaal goed te volgen is.

Elements is een dynamische ervaring. De beleving leid je door een groot gedeelte van het fort, van de ene bijzondere scene naar de andere, elk met een unieke uitdaging. Door de uitgestrektheid van het fort is er de ruimte om uit te pakken: een scène kan zich afspelen in meerdere compartimenten. Elk spel komt zo goed tot zijn recht.

Een ander unicum aan Elements is dat de complete beleving geautomatiseerd is. Door de betrouwbaarheid van de machines en zeer slim puzzelontwerp komt er geen opperator aan te pas en re-seten de verschillende ruimtes zichzelf. Zelfs de hints worden automatisch gegeven door de verteller, doordat de kist registreert waar je bent en welke puzzels al zijn opgelost. Hierdoor kunnen meerdere groepen snel achter elkaar aan beginnen en tegelijkertijd het spel spelen. Voor Fort Pannerden een efficiënte oplossing om bezoekersaantallen te optimaliseren.

Conclusie:

Elements is een unieke ervaring op een bijzondere locatie. De uitmuntende vormgeving van Tinkers imagineers, gecombineerd met een zeer slim spelontwerp van Vegt & Frabsnap zorgen voor een zeer plezierige beleving. Het bedienen van de machines, kleurrijk commentaar van de verteller en het struinen door de smalle, duisteren gangen van het fort maken dat de deelnemers zich kunnen onderdompelen in de speelse wereld van Elements. Dat de ervaring ook nog eens automatisch gereset wordt na gebruik geeft aan dat er goed is nagedacht over meer dan alleen het spel.

Als het aankomt op real life gamedesign laten Rosa en Joël bij Elements hun oog voor detail zien. Wij zijn benieuwd naar hun volgende projecten!